Polska

Polska

Gorzów Wlkp.

Gorzów Wlkp.

 

Biuletyn Informacji Publicznej

1 procent

 

 

Szkoła Ucząca Się

 

Global Scholars

Erasmus+

W ciągu ostatnich kilku miesięcy  czwartoklasiści uczęszczający na zajęcia Czyt@jącego Obieżyświata poznali symbole, zwyczaje, tradycje i kuchnię wielu krajów azjatyckich.  Podczas wizyty w Indiach dziewczynki miały okazję upinać sari, a chłopcy próbowali wiązać turbany. Wielkie zdziwienie  i przerażenie budził, wykonywany jeszcze całkiem niedawno, zwyczaj sati, czyli ceremonia samospalenia wdów.   

Czytaj więcej: Czyt@jący Obieżyświat

  Dziś Czyt@jąca 15 przeniosła się na kontynent afrykański. Na Czarnym Lądzie (tak też nazywana bywa Afryka)bardzo ważną rolę spełnia sztuka. Szczególnie cenieni są artyści tworzący maski, które mogą mieć  różne formy, np. maski hełmowe (opierające się na ramionach), twarzowe czy kapeluszowe (umieszczane na czubku głowy).  My również zapragnęliśmy zostać posiadaczami maski, więc ją sobie wykonaliśmy. Ciekawą  częścią zajęć było rysowanie maski, po wysłuchaniu jej opisu, a następnie porównanie  z oryginałem. Wiele emocji wzbudził także konkurs podsumowujący spotkanie, podczas którego musieliśmy pochwalić się zdobytą dziś wiedzą na temat Afryki. I tym razem zwycięzcami okazali się chłopcy.
 Ostatnie zajęcia były emocjonujące. Mieliśmy obawy, że spotkanie z Czerwonoskórymi może się różnie dla nas skończyć.  Okazało się, że  fajka pokoju czyni cuda, nie zostaliśmy oskalpowani! Razem z szamanem wywoływaliśmy, wódz Apaczów – Winnetou – uczył nas  strzelać z łuku, budować tipi i wigwamy. W pióropuszach na głowie wzięliśmy udział w zawodach, podczas których . musieliśmy wykorzystać przyswojone za zajęciach wiadomości oraz  wykazać się indiańską celnością i precyzją.   Konkurs - dziewczyny czyli squaw (czytaj skło)  kontra chłopcy wygrali  wojownicy z męskiej drużyny.
   Dziś byliśmy w …Etiopii i Kenii

Dowiedziałam (em) się, że…
- Etiopia to jeden z najbiedniejszych państw na świecie; w Kenii również jest bieda,
- w etiopskim plemieniu Hamer jest zwyczaj bicia dziewcząt przez chłopców rózgą,
- etiopskim mieście, które nazywa się LALIBELA znajdują się wykute w skale podziemne kościoły,
- do mycia zębów służy MISWAK, czyli kawałek gałązki z drzewa arakowego,
- malarię przenoszą komary i muchy tse-tse
Zaskoczyło mnie…
- że Etiopczycy myją zęby patykiem,
- że kobiety z etiopskiego plemienia  MURSI noszą w wardze gliniany talerzyk,
- że dziewczyny z własnej woli godzą się na bicie gałązkami podczas rytuału,
- że w Etiopii jest aż tyle różnorodnych plemion,
- że w Etiopii można spotkać małpę, która nazywa się dżelada. Ma ona fragment czerwonej nieowłosionej skóry, który kształtem przypomina serce,
- że w Kenii mówią w języku SUAHILI.
Potrafię…
- rozwiązywać rebusy,
- powiedzieć kilka słów w języku Suahili,
- znaleźć Etiopię na mapie.
Najbardziej na zajęciach podobało mi się…
- prezentacja multimedialna
- słuchanie tekstu książki o małym Etiopczyku,
- rozwiązywanie rebusów,
- układanie wyrazów z nazw państw afrykańskich.

 

  Dziś byliśmy w …Izraelu
Dowiedziałam (em) się, że…
- menora to żydowski świecznik,
- Betlejem znaczy „dom chleba”,
- rabin to inaczej mistrz, nauczyciel, uczony w judaizmie,
- Izrael jest małym krajem,
- stolicą Izraela jest Jerozolima, a finansowym centrum -Tel Awiw,
- tałes to biała chusta ( szal) w czarne  pasy, zakładana podczas modlitwy.
Zaskoczyło mnie…
- że maca jest twarda,
- że Morze Martwe jest najbardziej zasolone,
- że w morzu Martwym nie można utonąć,
- że maca to żydowski chleb, który Żydzi jedzą podczas swiąt,
- że ortodoksyjni Żydzi przestrzegają bardzo wielu zasad.
Potrafię…
- wymienić dwóch biblijnych królów biblijnych,
- powiedzieć, jaki jest język urzędowy w Izraelu (hebrajski),
- wyjaśnić, co to jest tałes,
- szukać informacji w encyklopedii<
- wskazać Izrael na mapie,
- odróżnić flagę Izraela.
Najbardziej na zajęciach podobało mi się…
- szukanie informacji na temat Izraela w encyklopedii i słownikach,

- rozwiązywanie rebusów i szukanie wyrazów w wykreślance,
- jedzenie macy,
- słuchanie biblijnej historii o mądrym królu Salomonie, 
Niebawem święta, więc i nasze dzisiejsze zajęcia odbyły się w bożonarodzeniowej atmosferze. Na początku przypomnieliśmy sobie, jak wyglądała Wigilia u dzieciaków z Bullerbyn. Bardzo lubimy ten fragment książki Astrid Lindgren.  Następnie w tzw. wykreślance wyszukiwaliśmy wyrazów związanych z tymi cudownymi świętami.  Techniką orgiami wykonaliśmy papierowy but św. Mikołaja. Ostatnią część  naszego spotkania przeznaczyliśmy na zrobienie wianków adwentowych. Będą one ozdobą drzwi naszych mieszkań. 
Wszystkim życzymy zdrowych, pogodnych i śnieżnych Świąt.
                                                                              Uczestnicy Czyt@jącej 15