W dniach 19-20 lutego br. odbył się III zjazd w ramach projektu „Myślenie przez działanie – Uniwersytet Młodych Odkrywców” organizowany przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Podczas zjazdu uczniowie sprawdzali czy matematyka występuje w przyrodzie. Poznawali złoty podział oraz wykonywali eksperymenty naukowe, poznając w ten sposób etapy procesu naukowego. Przeprowadzali również doświadczenia z fizjologii roślin.

Zajęcia rozpoczęły się testem kompetencji, który sprawdzał kreatywność uczniów oraz rozumienie przeczytanego tekstu. Podczas zajęć prowadzonych przez pracowników UAM młodzi odkrywcy udowadniali, że matematyka jest nieodłącznym elementem przyrody. Poznawali pojęcie złotego podziału, jego reguły i odstępstwa. Kolejnego dnia przeprowadzali doświadczenia wykrywające obecność barwników w warzywach i owocach. Dowiadywali się również jakie są etapy procesu naukowego, wykonując eksperymenty metodą prób i błędów.

Relacje uczniów:

Adam Lubiński: Uczestniczyliśmy w zajęciach z modułu „Biologia a liczby”. Uczyliśmy się na nich o złotej liczbie  i o automatach komórkowych, takich jak mrówka Langtona i gra w życie. Na kolejnych zajęciach przeprowadzaliśmy eksperymenty naukowe oraz zdobywaliśmy wiedzę o barwnikach zawartych w roślinach. Wszystkie zajęcia były, moim zdaniem, równie ciekawe i chciałbym w przyszłości uczestniczyć w innych tego typu projektach.

Natan Stępień: W ramach zajęć z modułu „Biologia a liczby” omówiliśmy temat złotego podziału. Podobały mi się zajęcia komputerowe, podczas których omawialiśmy m.in. automaty komórkowe. Kolejnego dnia uczestniczyliśmy w zajęciach dotyczących eksperymentów naukowych. Na pierwszych z nich dowiedzieliśmy się, jak je przeprowadzać. Na drugich była mowa o naturalnych barwnikach roślinnych.

Hanna Ksokowska i Celina Gwizdowska: Po raz trzeci uczestniczyliśmy w zajęciach na UAM-ie. Pierwsze warsztaty poruszały kwestię złotego podziału, było to połączenie matematyki z biologią. Na drugim wykładzie najbardziej spodobała się nam „Mrówka Langtona”. Nauczyliśmy się, że jest to prosty automat komórkowy wykonujący kilka łatwych instrukcji. Drugiego dnia na początku mieliśmy zajęcia związane z fizyką. Spodobało nam się doświadczenie, w którym sprawdzaliśmy zależność między szybkością toczenia się po równi pochyłej butelki, a jej zawartością. Dowiedzieliśmy się również, czemu samoloty latają po krzywych. Ostatnie zajęcia podobały nam się najbardziej. Było dużo praktyki. Przeprowadzaliśmy eksperymenty związane z barwą roślin. Wyjazd uważamy za udany.

Alicja Szynkiewicz i Zofia Doś: Pierwszego dnia zajęcia były dość interesujące. Chociaż nie przepadamy za działaniami matematycznymi, dobrze się bawiłyśmy. Co najważniejsze, choć trochę wiedzy zostało w naszych głowach. Drugiego dnia zajęcia podobały nam się bardziej. Było tak jak chciałyśmy - więcej praktyki i mniej matematyki. Najlepsze było wykonywanie eksperymentów na roślinach. Pani nawet pozwoliła nam zatrzymać próbki naszych działań.

Paulina Wypych: Zajęcia dużo nas nauczyły. Bardzo miło będę wspominać ten wyjazd.

                                                                                                             

                                                                                                              Monika Kosakowska i Dorota Malinowska

 

 

Free Lightbox Gallery